A marketing világa változik. A hagyományos, kizárólag az értékesítést előtérbe helyező marketingstratégiák egyre kevesebb hangsúlyt kapnak, ezért a fogyasztóra összpontosító tartalomkészítés veszi át a fő szerepet. Most minden a vásárlóról szól.
Kicsit kaotikus lehet követni a folyamatosan változó trendeket, a legújabb szakkifejezéseket, de beszéljünk most arról, mi is az a tartalommarketing, és miben különbözik a korábbi reklámkampányoktól!?
Mi számít tartalommarketingnek?
Szó szerint minden és bármi. Amikor azt halljuk „tartalommarketing”, a legtöbb embernek egy hosszú blog cikk ugrik be, de ennél sokkal többről van szó.
Alapvetően bármilyen információ, akármilyen médiumban is szerepel, az tartalomnak minősül. A tartalommarketing célja, hogy az ügyfeleknek olyasmit nyújtson, ami valóban hasznos vagy szórakoztató a számukra, így bizalmon alapuló kapcsolatot alakítson ki velük.
A tartalommarketing abban különbözik a hagyományos marketingtechnikáktól, hogy a fogyasztóról szól. Ahelyett, hogy a marketingstratégiát a márka köré alakítanánk, a vásárlók igényeire koncentrálunk.
Mit tartalmaz a tartalommarketing?
Íme néhány dolog, ami a tartalommarketing fogalomkörébe tartozik, bár valójában a lista végtelen:
- Közösségi média szövegek
- Blogbejegyzések
- Rövid és hosszú videók
- Fotók
- Infografikák
- Podcastok
- Pinterest grafikák
- E-book-ok
- Webinariumok
- Hírlevelek
- Letölthető anyagok
- Termékleírások
Hogyan teheted a tartalmaidat vonzóvá?
A válasz erre a kérdésre az adott célközönségtől függ, bár van néhány aranyszabály, amelyet a tartalomkészítés során érdemes követni.
Ismerd meg a célközönséged!
Először is ismernünk kell a célközönséget és a szokásaikat. Ami egy tizenéves lány számára megnyerő és szórakoztató, az egy középkorú férfi számára nem. Ami egy cégvezető számára ideális, az egy nyugdíjasnak teljesen irreleváns.
Fordíts időt rá, hogy megismerd a célközönségedet:
- Milyen korosztály?
- Milyen neműek?
- Hol élnek?
- Milyen a végzettségük?
- Hol vásárolnak?
- Mire kíváncsiak?
- Milyen közösségi média felületeket használnak (ha használnak)?
- Milyen lehet az anyagi helyzetük?
Hogyan tudhatod meg mindezeket? Egyszerűen: kérdezd meg őket!
A modern marketing és a médiafogyasztás lehetővé teszi, hogy minden eddiginél egyszerűbben és közvetlenebbül beszélgess a célpiacoddal. Nyiss a lehetőségre, beszélj velük, tedd fel a kérdéseidet, add tudtukra, hogy igazán érdekel a helyzetük, a problémáik, és segíteni akarsz nekik.
Vedd figyelembe az olvasási élményt!
Amikor blogbejegyzést vagy cikket írsz, gondold végig, milyen lesz az olvasó számára. Senki sem szereti a hatalmas, összefüggő szövegtengereket olvasni, ezért tagold a szövegeid. Egy bekezdés maximum 3-4 mondat legyen, a szöveget pedig egészítsd ki alcímekkel, hogy könnyebben átlátható legyen.
Hogyan érheted el, hogy a tartalmaid elérjék a megfelelő közönséget?
Itt a kulcsszavak… kulcsfontosságúak! Szánj rá időt, hogy kikutatod a közönséged számára releváns és érdekes kulcsszavakat. Ha ezeket beépíted a cikkeidbe, nagyobb valószínűséggel fogsz a keresőkben felbukkanni az emberek szeme előtt.
Azt azonban sose felejtsd el, hogy elsősorban az embereknek írsz! Nem a keresők algoritmusának. Ez pedig nem csak a szövegírás, de a tartalommarketing alapköve is.
Hogyan állj neki a tartalommarketingnek?
Az első teendő egy megbízható stratégia megalkotása.
Csábító lehet rögtön belecsapni a lecsóba és elkezdeni blogbejegyzéseket gyártani, de ez a módszer hosszú távon nem fenntartható. Ha van egy jól átgondolt, alapos terved, akkor biztosan a helyes úton maradsz.
Stratégia nélkül nehéz célokat kitűzni (még nehezebb el is érni) és nyomon követni a kampányok sikerét.
Ha először készítesz tartalomtervet, akkor íme egy kis segítség. Ha pedig már elkezdted a tartalomgyártást, akkor is célszerű legalább rápillantani az alábbiakra, és – ha szükséges – visszakanyarodni a tervezet egyes részleteihez, majd módosítani azokat.
Hogyan készíts tartalommarketing-stratégiát?
Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:
- Ki és milyen a célközönséged?
- Milyen problémát old meg számukra a terméked vagy szolgáltatásod?
- Milyen tartalmat várnak el tőled az ügyfeleid? Oktató, szórakoztató vagy a kettő keveréke?
- Milyen a céged hangja? Alapozd ezt az ideális vásárlód kommunikációjára.
- Milyen tartalmakat szeretnél megosztani? Milyen tartalom ideális a célcsoportod számára? (Blog cikkek, edukáló anyagok vagy rövid videók a TikTok-ra?
- Hogyan tudod mérni az eredményeket? A Google Analytics és a közösségi média mérőszámok segítségével nyomon kell követned, hogy mennyire teljesítenek jól a tartalmaid, és ennek megfelelően kell finomítanod a stratégiádat.
Ez azt jelenti, hogy állandóan új tartalmakat kell létrehoznom?
Nos, igen és nem. A tartalmaid publikálásnak rendszeresnek és folyamatosnak kell lennie, de van néhány módszer, hogy ne kelljen napi 12 órát tartalomkészítéssel töltened. Mutatom!
Szervezd ki a munkát!
Az egyik leghatékonyabb és legegyszerűbb módszer, ha megbízol egy szabadúszó szövegírót a tartalmaid elkészítésével. Ő leveszi a válladról a tartalomkészítés súlyát, és a márkádhoz, cégedhez és stílusodhoz ragaszkodva, kiváló minőségű munkát készít neked.
Ennek a megoldásnak az a hatalmas előnye, hogy nincs más dolgod, mint a fő csapásvonalat egyeztetni a szövegíróval, majd várni az eredményeket. Sőt, ha a tartalomstratégia kidolgozása okoz némi fejtörést, abban is segítséget kérhetsz a szövegírótól.
Tartalom-újrahasznosítás
Ez egy másik hatékony módszer arra, hogy egy bizonyos mennyiségű tartalomból sokkal többet csinálj. Ez azt jelenti, hogy ha elkészítesz egy tartalmat, azt adaptálhatod különböző médiumokhoz.
Tegyük fel például, hogy írsz egy e-book-ot, amit ajándékba adsz a hírlevélre feliratkozóidnak. Ezután a könyv fejezeteit nyugodtan átdolgozhatod, hogy önálló blogbejegyzések legyenek a weboldaladon, de különböző social media posztokként is újrahasznosíthatod őket.
Ennek a módszernek két előnye is van: egyrészt csökkented a rád nehezedő munkamennyiséget, másrészt ugyan az a mondanivaló több emberhez is eljuthat, akik más módokon jutnak információhoz.
A rövid vagy a hosszú formátumú tartalom jobb?
Ez egy erősen vitatott téma a tartalommarketing világában. Vannak, akik úgy vélik, hogy a tartalmat a legjobb röviden és tömören megfogalmazni, 1000 szó alatti blogbejegyzésekkel, rövid közösségi média szövegekkel, és a figyelemfelkeltő videókra összpontosítva.
Mások a hosszabb terjedelmű tartalomra esküsznek: 3000 szavas blogok, hosszú e-könyvek, kétórás webináriumok, hosszú LinkedIn-bejegyzések.
Érdekességképpen: Egy tanulmány szerint a több mint 7000 szavas tartalmak majdnem négyszer nagyobb forgalmat generálnak, mint az átlagos hosszúságú (900-1200 szavas) cikkek.
Ha válaszolni akarok erre a kérdésre, akkor azt kell mondjam, a tartalom hossza a célközönségedtől függ. Vagyis, hogy nekik mi tetszik.
Ha például Z generációnak marketingelsz, ők nagyobb valószínűséggel vesznek részt egy TikTok vagy Instagram kampányban. Ha viszont a fő célközönséged a 40 év körüli szakemberekből áll, akkor egy hosszú cikk sokkal hatékonyabban fogja felkelteni a figyelmüket.
Az egyetlen módja annak, hogy ezt biztosan megtudd, ha egy csomó változatos tartalmat hozol létre, és megnézed, mi teljesít a legjobban.
Hogyan mérhető a tartalommarketing sikere?
A munka végén mindenek felett az a cél, hogy az elkészített tartalom konverziót eredményezzen. De az csak a jéghegy csúcsa! Fontos megvizsgálnunk, hogy a fogyasztók, a közönség, a vevők, hogyan viszonyulnak a tartalmakhoz és ez miképp befolyásolja a márkáról alkotott képet.
Mielőtt mérni tudnád a kampányok sikerét, meg kell határoznod, hogy neked mit jelent a siker és milyen teljesítménymutatók számodra a legfontosabbak. Mi a cél? Az eladás vagy a követők számának növelése? Levelezőlistát szeretnél bővíteni vagy nagyobb hasznod van belőle, ha egy videód szinte vírusként terjed?
Kőbe vésett módszer nincs arra nézve, hogy mi számít sikernek a tartalommarketing során, mivel ez egyén függő. Íme néhány példa arra, mit jelölhetsz ki sikerként, célként:
- Weboldal forgalom
- Google kattintások
- Webhelyen töltött idő
- Közösségi média követők
- Visszatérő ügyfelek
- Hírlevél feliratkozások
- E-book letöltések
- Vásárlások
Szervezd ki a tartalommarketinget vagy tartsd házon belül?
Ha rengeteg idő és erőforrás áll rendelkezésedre, vagy van tartalommarketinges tapasztalatod, akkor mindenképpen készíts saját tartalmakat.
Ha azonban úgy érzed, hogy nincs kapacitásod vagy képességed ahhoz, hogy a megfelelő színvonalú tartalmakat állítsd elő, akkor jobb, ha kiszervezed a tartalomkészítést.
Tudom, hogy nehéz döntés kiadni a kezed közül a munkát, pláne olyannak, akit nem ismersz. De meg fogsz lepődni, hogy egy profi milyen jól tudja életre kelteni a vállalkozásod hangját és stílusát.
Három éve foglalkozom tartalomkészítéssel. A legkülönbözőbb iparágak és szakterületek márkáival és cégeivel dolgozom együtt. Tartalomkészítéssel és szövegírással foglalkozom, és tapasztalataim révén biztos vagyok benne, hogy neked is tudok segíteni.
Nem egyszerűen tartalmat gyártok, leadom és köddé válok. Én VELED dolgozom, hogy erős legyen a tartalommarketing-stratégiád, elkészítem az ezt támogató összes munkát és figyelemmel kísérem az eredményeket.
Ha úgy gondolod, hogy a vállalkozásod hasznára válna egy erős, vonzó tartalmakból álló bázis, akkor keress fel elérhetőségeim bármelyikén!