Mi fán terem a webszövegírás és hogyan segíthet a vállalkozásodnak?

A webszövegírás a szövegírásnak azon válfaja, ami nem csak az információk átadására szolgál, hanem támogatja a marketing céljaidat, javítja a céged megítélését, elősegíti a keresőoptimalizálást és sikeresen tartja meg az olvasók figyelmét.

A web jelentősen különbözik egy nyomtatott újságcikktől vagy egy kiadott regénytől. Ezzel aligha leptem meg senkit. A webszövegíró tudja, hogy a weben sokkal kevesebb idő van a figyelemfelkeltésre és a mondandó átadására, valamint más a felhasználói magatartás (mint például egy regény esetében) ezért úgy ír, hogy:

  • a szöveg jól tagolt, könnyen átlátható
  • informatív, szórakoztató és „vevőmegtartó”
  • precíz, helyesírás és stílus terén hibátlan legyen.

Ennél fogva, ha a vállalkozásodhoz weboldalt üzemeltetsz, akkor Neked webszövegíróra van szükséged.

Webszövegírás: hogyan lesznek klassz szövegeid a weboldaladra?

Tapasztalataim szerint a weboldalkészítés során felmerülő egyik legnagyobb felhördülést az szokta okozni, honnan lesz szöveg a honlapon.

Egy jó szöveg megírása még akkor is sok időbe telik, ha az embernek amúgy van már gyakorlata az írásban.

Azoknak, akiknek pedig nincs, jogosan üt szöget a fejébe azon kérdések halmaza, hogy: Milyen a jó szöveg? Ki írja meg a szöveget? Egyáltalán milyen szöveg kell a honlapra?

Alapvetően azt kellene mondani, hogy a honlapszöveg megírása a honlaptulajdonos feladata. Ennek oka, hogy ki tudhatná nála jobban, mit akar a weblappal üzenni?

De mégis, mutasson nekem valaki egy épkézláb vállalkozót, akit nem ver le a víz, ha arra kérem, írjon magáról és a cégéról legalább ezer szót. Nagyjából a 10. mondat környékén fogy ki a kraft és még meg sem említettük a tagolást, az alcímeket és egyéb szövegírói fortélyokat, amitől fogyasztható lesz a szöveg – és amitől a honlap tulajának égnek áll majd a haja.

Ezért kerül szóba a webszövegíró.

A webszövegíró, aki vállalja (és bírja is) a heteken át tartó agymunkát és már-már szolgai szövegírást.

Az egyeztetés során a webszövegíró egyértelmű képet kap, hogy milyen üzenetet kell(ene) átadni az olvasónak, milyen terjedelemben és leginkább kinek!

Ha ezek megvannak, a webszövegíró el tudja készíteni a megfelelő tartalmi, esztétikai és technikai paraméterekkel rendelkező webszöveget.

Miért kell kiemelt figyelmet fordítani a webszövegírásra?

A honlapok száma rohamosan nő, így egyértelmű, szinte lehetetlen, hogy egy vállalkozó egyedülálló szereplő legyen a saját piacán. Ennél fogva a honlapok és cégek közötti verseny egyre inkább kiéleződik.

Ebben a versenyben az első körös harc azért zajlik, hogy az ügyfelek megtalálják az adott weboldalt.

A második kör az, hogy a honlap meg is tartsa a látogatót, a harmadik pedig, hogy vásárlót konvertáljon belőle. Ebben pedig igen nagy segítség a jó szöveg.

Az, hogy a fenti vásárlási folyamat pontosan milyen lépések útján történik, inkább marketing kérdés és nem webszöveg, így ebbe nem mennék bele.

Az viszont tény, hogy amikor a webszövegírás kerül terítékre, pontosan meg kell határozni, hogy mi célt szolgáljon a szöveg.

  • Bemutatkozó szöveget írunk, amiben a vállalat, vagy vállalkozó személyiségét kell megfoghatóvá tenni?
  • Szolgáltatásokról, termékről írunk, amikor a lehető legegyszerűbben, ám megkapóan kell „eladni” az adott cuccot?
  • Landing oldalt szövegezünk, ahol el kell juttatni a vásárlót a problémától a megoldásig (vásárlásig)?
  • Blog cikket írunk az iparági trendekről, újdonságokról? Webáruházat szövegezünk?

A felsoroltak mind más célt szolgálnak, ezért ezekhez a célokhoz kell alkalmazkodnia a szövegnek, amellett, hogy a web sajátosságait, az olvasásra szánt időt és a felhasznált technikai jellemzőket is figyelembe kell vennie. Teljesen érthető, ha ezt egy weblaptulajdonos nem tudja prezentálni. Ha pedig őszinték akarunk lenni, akkor nem is kell tudnia.

Mire szolgál a webszöveg?

Egy jól működő weboldal három fő pilléren áll, vagy bukik:

  • keresőbarát, optimalizált technikai megoldások
  • a web sajátosságait figyelembe vevő, áttekinthető design
  • informatív, lebilincselő, adott célokat szolgáló webszöveg

Ez a három egymással szoros összefüggésben van és nincsenek meg egymás nélkül. Hiába a látványos és gyors weblap, ha tele van helyesírási hibákkal. Avagy hiába a klassz szöveg, ha a weboldal lassú és az ügyfélnek nincs türelme kivárni míg betöltődik.

Ebből a háromból emeljük ki a webszöveget:

  • A jó webszöveg (megfelelő tervezés mellett) képes nagyobb számú látogatót hozni a weboldalra fizetett hirdetések nélkül is.
  • Releváns, pontos és átfogó képet ad a vállalkozásról, a termékről, a szolgáltatásról, hogy a látogató pontosan tudja, mit fog találni a weboldalon.
  • Szakértőként, hiteles forrásként pozicionálja a vállalkozást, hiszen a bőséges szakmai anyagok által kiderül, hogy a cég pontosan ért szakterületéhez, így megbízható segítséget nyújt a leendő ügyfélnek.
  • Minél több a tartalom, annál könnyebb a link építés, hiszen ha sok minőségi anyag van az oldalon, az több oldalra mutató hivatkozást generálhat.
  • Támogatja a marketingcélokat és erősíti a PR tevékenységet, valamint megkönnyíti az értékesítők munkáját

Miket kell figyelembe vennie egy webszövegírónak?

A webszöveg címzettje: a célcsoport meghatározása

Különösen fontos a webszövegírás során, hogy lézerpontosan meg legyenek határozva a célcsoportok. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen életkorú, életmódú, nemű és érdeklődésű embereknek szeretnénk átadni az információt.

Bár többnyire a célcsoportok meghatározását a marketingesek szokták elvégezni, ha nincs külön marketingesed, akkor a szövegíró segítségére is számíthatsz.

Olvasási idő

Az elzárt csapból is ez folyik (de azért elmondom), a mai rohanó világban az emberek nem sok időt szánnak az olvasásra, pláne nem a weben.

Így a webszövegnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy a mondandó lényegét minél hamarabb átadja, a szöveg egésze jól tagolt, könnyen átfutható (pásztázható) legyen és olyan alcímekkel legyen elválasztva, ami megkönnyíti az olvasó számára a szövegben való eligazodást, így az információ gyorsabb megértését.

Felhasznált eszköz

Az olvasásra szánt idővel szorosan összefügg az ehhez használt technológia is, ami napjainkban leginkább a mobiltelefon és a tablet.

Mivel ezek a kütyük sokkal kisebbek, mint mondjuk egy számítógép monitorja, befolyásolják a szöveg kinézetét, tagolását.

Ha figyelembe vesszük, hogy a monitorra írt 1 sor szöveg mobilon minimum 3-at tesz ki, máris egyértelmű, miért kell a lényegi információkat kapásból az olvasó elé lökni.

Mi a webszövegírás folyamata a webszövegíró szemével?

  1. A vállalkozás céljainak, motivációjának megismerése
  2. Célcsoport megismerése, segítségnyújtás a pontos meghatározásban
  3. Kulcsszavak kiválasztása – Erről bővebben a SEO szövegírás bejegyzésben
  4. Vázlatírás: főbb témakörök, kérdések, mondanivalók feljegyzése, kategorizálása
  5. Vázlat alapján a szöveg felépítésének, alcímeinek, bekezdéseinek megtervezése
  6. A bekezdések megírása

A webszövegírás leglényegesebb elemei

Fogalmazási technika: fordított piramis elv

A magyar oktatási rendszerben megtanultuk, hogy a mondanivaló mindig kiindul valahonnan, a bevezetőt követően pedig kifejtjük a problémát, majd ezután jön csak a lényeg és a következtetés.

Ezzel szemben webszöveget az ún. fordított piramis elv alapján írjuk, vagyis a szöveg lényegének a bekezdések elején kell lenniük. Ez egy elég nehéz (ám tanulható) írási technika, mivel az iskolai pályafutásunk alatt ennek szöges ellentétét sajátítottuk el.

Alcímek

Az alcímek segítik rendszerezni a szöveget és kiemelni a lényeget. Ezek segítenek átláthatóvá tenni a teljes írást. Sőt, ha igazán jó munkát végzünk, akkor csupán az alcímek és egyéb kiemelések elolvasásával átfogó képet kapunk a cikk tartalmáról. Magyarul, ha elolvasod egy cikk alcímeit és vastagon kiemelt részeit, nagyjából érted, miről szól az egész.

Kiemelések

A bekezdésekben vastagon szedett szövegrészek a blokkokon belüli lényeget emelik ki. Fontos, hogy csak a tényleg kulcsfontosságú tartalom legyen kiemelve, mert ha eltúlozzuk, az jelentősen megnöveli az olvasás idejét.

Rendszerezett mondandó

A bekezdésekben bőven van lehetőségünk kifejteni, amit szeretnénk, de a számokkal vagy felsorolással könnyedén lehet összegezni a legfontosabb mondanivalókat.

Tehát, ha a webszövegek felépítésének lényegét akarnám összeszedni, akkor a

  • fogalmazási technika
  • alcímek
  • kiemelések
  • rendszerezés

állna az összefoglaló listámban.

Plusz egy lényeges elem

A fentiek mellett a kulcsszavak használatáról is szót kell ejtenünk. A kulcsszavak leginkább a SEO tudatos szövegírás kapcsán érdekesek, de nem ritka, hogy a webszövegírás során is felmerülnek.

Igazából azt kellene mondani, hogy a webszövegírás maga a SEO szövegírás, mégis, sok esetben egészen elkülönülnek egymástól.

Úgy lehetne a legjobban megfogalmazni, hogy minden SEO szövegírás webszövegírás, de nem minden webszövegírás SEO szövegírás.

Mik azok a kulcsszavak?

A kulcsszavak, vagy keresőkifejezések azok a szavak, amikre a potenciális ügyfelünk rákeres a Google-ben, amikor valami iránt érdeklődik, vagy problémára szeretne megoldást találni.

Amennyiben a témánkban releváns kulcsszavakat kikutattuk, a weboldalt és a webszövegeket ezekre lehet optimalizálni. Ezáltal a Google is könnyebben megérti miről szól a weboldalunk és az ügyfél is nagyobb eséllyel találja meg az oldalunkat.

Milyen egy kulcsszavazott webszöveg?

Sok hamis elképzeléssel ellentétben, a kulcsszavazott, optimalizált cikk nem azt jelenti, hogy: Alma, alma, piros alma, bumm. Vegyél almát, bumm. Alma!

Ez talán régen lefedte a valóságot, mikor még a szöveg optimalizálása kimerült a kulcsszóhalmozásban (ma már ezért keményen büntet a Google és az olvasó is), de mára ez egy igen kifinomult módszer és egyben nehéz fajtája is a szövegírásnak.

Alapvetően ugyanis a szövegíró fő feladata, hogy érdekeset írjon. A webszövegíró feladata, hogy érdekes és webre alkalmas legyen a szöveg. A SEO szövegírás esetében viszont érdekesnek, webre optimalizáltnak kell lennie és tartalmaznia kell az előre meghatározott kulcsszavakat úgy, hogy azok ne lógjanak ki a szövegből.

Ez akkor a legnehezebb, ha hosszú, többszavas, úgynevezett long tail kulcsszavakról beszélünk. Ugyanis nagyon sok kreativitás és szakmai, nyelvi fortély kell, hogy ezek esetében ne lógjon ki a lóláb és ne romoljon a szöveg minősége, élvezhetősége.

Miért érdemes akkor is belelátnod a webszövegírás rejtelmeibe, ha nem Te fogod írni a szövegeidet?

A válasz nagyon egyszerű: hogy tudd, mit várj el.

Ha tisztában vagy vele, hogy például egy webszöveg esetében milyen feltételeknek kell teljesülni, akkor észreveszed, ha a szövegíró hibázik. Ugyanis emberek vagyunk, a szövegíró is szokott és fog is hibázni, az a jó, ha ezt észreveszed és korrigálást tudsz kérni.

Amikor még keresed a megfelelő webszövegírót a honlapod szövegezésére, akkor is hasznosíthatod ezt a tudást. Ma már egyre kevesebben vállalnak próbamunkát a szövegírók közül, így azokból a referencia munkákból tudsz kiindulni, amelyeket a jelentkező író megmutat. Amennyiben ezeket elolvasod, megismerheted a stílusát, leszűrheted a szókincsét, és a fentebb már említett szakmai követelményeket is ellenőrizni tudod.

Ha nincsen semmilyen rálátásod a webszövegírásra, csak egy jó (vagy nem jó) szöveget fogsz látni, ami Neked vagy tetszik vagy sem, de nem tudod majd megállapítani, hogy szakmailag a helyén van-e.

Feketelistás webszövegek: avagy mi NE legyen benne a szövegben

Amennyiben webszövegíróval dolgoztatsz, akkor ő ezekkel már tisztában lesz. Az előző bekezdésből kiindulva viszont számodra is fontos információ, hogy miket nem szabad a webszövegekbe írni!

Azok a halálosan unalmas frázisok, mint a “magas minőség és megbízható munkavégzés”, a „folyamatos innováció és professzionális szolgáltatás” mind olyan kifejezések, amikről minden ügyfél kapásból levágja, hogy kamu. Ráadásul annyira lapos és semmitmondó, hogy olvasás közben megalszik az ember szájában a tej.

Még, ha vállalkozásunkra igazak is a fentiek, hagyjuk el őket, vagy hangsúlyozzuk másképp. Felesleges elriasztani egy lehetséges ügyfelet ilyen üres szófordulatokkal, ráadásul az emberek többségét ezek nem is érdeklik.

Összefoglalva a fentieket, bizonyára Te is látod, hogy a webszövegírás ugyan nem atomfizika, de nem is olyan egyszerű, mint a százas szög.

Ha Neked nincs…

  • időd
  • kedved
  • szaktudásod

webszöveget írni, viszont azt szeretnéd, hogy a weboldalad szövegei…

  • informatívak
  • szórakoztatóak
  • ügyfélbarátak
  • vevőcsalogatóak
  • szakmailag hitelesek legyenek

akkor a legjobb, ha webszövegíróra bízod a munkát.

Amennyiben weboldalam szövegei nem voltak elegendőek, referenciáim között találsz jó néhány webszöveget, melyek az én tollamból származnak, így könnyedén ismerheted meg stílusomat más témakörök kapcsán is. Repesve várom megkeresésed és megbízásod, hogy együtt valami újat és izgalmasat alkothassunk!

Kérj ajánlatot szövegírásra!