10 tényező, ami elengedhetetlen a kiváló szövegíráshoz

Évek óta dolgozom szövegíróként, évi több millió leütött karakter áll mögöttem, emellett pedig folyamatosan olvasok – a szakmai tartalmaktól a szépirodalmon át mindent. Ennek fényében tisztában vagyok vele, hogy – bár mindenkinek a stílusa nem feküdhet mindenkinek – van tíz olyan feltétel, ami feltétlenül szükséges ahhoz, hogy egy szöveg jó legyen.

Nézzük meg, mi a legfontosabb tíz dolog, amire összpontosítanod kell, hogy a szöveged ütős legyen, ne pedig pocsék!

1. Legyen a szöveg nyelvtanilag helyes

Nem tartom magamat nyelvtannácinak, sőt a privát üzeneteimben jómagam is sokszor ütök mellé, hagyok el ékezeteket vagy rövidítek. Azonban a céged írásos tartalmainak bizony nyelvtanilag a topon kell lenniük.

Ez magától értetődőnek tűnhet, ám meglepődnél, milyen sokszor találok helyesírási vagy nyelvhelyességi hibákat a szövegekben. Egyébként ez a jelenség a ChatGPT használatával egyre gyakoribb, ugyanis a mesterséges intelligencia hajlamos magyartalan megfogalmazásokkal előrukkolni.

Ha a szövegedben helyesírási vagy nyelvtani hibák vannak, az negatív hatással lehet a vásárlóra, megnő az esélye, hogy rossz véleményt alakítanak ki a márkádról, a termékedről vagy a szolgáltatásodról. Ezt pedig nem akarod, ugye?!

Természetesen emberek vagyunk, hibázunk. Egy kétezer szavas cikkben 2-3 hiba egyébként elnézhető, sőt az emberek zöme át is siklik felettük, de egy rövid szövegben vagy egy hirdetésben egyszerűen nem maradhat hiba!

2. Legyél meggyőző!

A kiváló szöveg meggyőző. Ez ennyire egyszerű.

Úgy kell írnod, hogy az olvasód teljesítse azt, amit kérsz tőle. Iratkozzon fel hírlevélre, töltsön le egy e-book-ot vagy vásárolja meg a termékedet.

Csak akkor fogja megtenni, ha a terméked, a szolgáltatásod helyett megoldást kínálsz a problémájára. És ugye tisztában vagy vele, mi a problémája, hiszen maximálisan képben vagy a célcsoportoddal?!

Tehát nem órákat árulsz, hanem luxust értékesítesz. Nem biztosítást kínálsz, hanem védelmet. És így tovább. Gondold csak át, mi a cuccod valódi értéke a vásárlóid számára. Azonosítsd az érzelmeket, amire hatni akarsz, és innentől már csak a megfelelő szókombinációt kell kitalálnod. Sima liba, ugye?!

3. Szakszómentes

Nos, ha az elején azt mondtam, nem vagyok nyelvtannáci, akkor most ideje elárulnom, hogy viszont kegyetlenül szakszónáci vagyok!

Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy ha valaki nem a saját iparágában tevékenykedő többi szakember számára ír tartalmat, akkor mi szükség van a szakszavakra?! Persze, vannak azok a szakzsargonok, amiket már a babakocsiban megtanulnak a gyerekek, de az orvosi, építészeti, kémiai vagy jogi – és még sorolhatnám napestig – szakszavakra egy földi halandóval való kommunikáció során nincsen szükség.

Ha nem tudod, hogyan add elő a mondandódat, keress egy szövegírót, ő tudni fogja, hogyan magyarázza meg úgy, hogy egy ötödikes is megértse.

4. Határozott cselekvésre ösztönző felhívás (CTA)

A márkád, termékeid, szolgáltatásaid vagy vállalatod küldetésének megmagyarázása csak a harc első fele. A másik fele az, hogy világos irányt adsz a cselekvésnek.

Mi a szöveged végső célja? Töltsön le valamit? Vegyen meg egy terméket? Iratkozzon fel hírlevélre? Kövesse az oldalad? Akkor mondd meg neki!

Ügyelj rá, hogy a megfelelő üzenet át legyen adva, különben rábízod az olvasóra, hogy tűnődni kezdjen, eközben pedig garantáltan eszébe jut valami egyéb teendő, majd elhagyja az oldalad, te pedig nem értél el semmit.

5. A SEO a barátunk, nem az ellenségünk!

Bár ökölszabály, hogy minden tartalmat a felhasználónak írunk, azért jócskán megkönnyíti az életünket, ha ezzel együtt a tartalom keresését is megkönnyítjük.

Használj kulcsszavakat, fektess időt és törődést az oldalad és a szövegeid keresőoptimalizálásába, hogy a keresőmotorok is szeressék az oldalad, ne csak a felhasználók.

A SEO szövegekről a SEO szövegírás cikkemben olvashatsz bővebben, ne hagyd ki!

6. Csak tömören!

Nem kell a felesleges rizsa, legyél tömör! Képesnek kell lenned az üzeneted átadására a lehető legrövidebb módon. Használj rövid mondatokat, rövid bekezdéseket, és kerüld el a csicsás és töltelékszavakat.

Minél tömörebb a szöveg, annál lendületesebb is, így megkönnyíted az olvasását is. Ha túl sokat beszélsz mellé, könnyen elterelődhet az olvasó figyelme és elveszíted.

7. Ragadd meg a figyelmet a bevezetésben!

A remek, lebilincselő és érdekfeszítő bevezetés már klassz kiindulópont ahhoz, hogy a szöveged sikeres legyen. Legyen szó címről, alcímről, tárgysorról vagy bevezető mondatokról, meg kell találnod a módját annak, hogy megragadd az olvasók figyelmét.

Használj cselekvésre ösztönző szavakat az érdeklődés felkeltésére. Például indíthatod egy statisztikával, számmal vagy vonzó tényekkel.

Egy régi szövegírói mondás szerint a cím célja az, hogy valakit arra ösztönözzön, hogy elolvassa az első sorodat. Az első sor célja pedig az, hogy az embereket arra késztessék, hogy elolvassák a második sort, és így tovább. Tehát ha a bevezetésed nem ragadja meg a közönséged figyelmét, akkor a többi szövegnek nincs esélye.

8. A kiváló szövegírás csatornaspecifikus

Attól, hogy jó szövegeket írsz, még nem tudod őket minden csatornán ugyan úgy hasznosítani. Egy landing oldal egészen más szöveget igényel, mint egy hirdetés, ahogy egy e-mailt is másképp kell megírni, mint egy közösségi posztot.

Akkor is más-más módon kell írnod, ha ugyan azt a terméket vagy szolgáltatást népszerűsíted minden fórumon. Minden csatornának megvannak a maga különlegességei, így figyelned kell a szöveg hosszára, stílusára, a hangnemre és még sok másra.

Általánosságban elmondható, hogy minél mélyebben van valaki az értékesítési folyamatban, annál hosszabb lesz a szöveg. Bár ez nincs kőbe vésve, általában igaz. A márkaismertséget szolgáló óriásplakát nem lesz több néhány szónál, míg a márkádat bemutató szöveg a weboldaladon sokkal részletesebb. Egy e-mailben küldött ajánlat hosszabb lesz, mint egy Facebook poszt, és így tovább.

Mielőtt nekiülsz szövegeket írni, tudnod kell, melyik csatornán milyen egyedi igényeknek kell megfelelnie a tartalmadnak. Ha ezt nem tudod, vagy nincs időd ezzel foglalkozni, hívj segítségül egy szövegírót.

9. Ismerd a célcsoportot

Az üzeneted terjesztési módja mellett világosan tudnod kell, ki fogja elolvasni a szöveget.

Az, aki a honlapodon mondjuk a keresőből landol, nem ismeri még a márkádat, míg egy hírlevél feliratkozó már igen. Míg utóbbinak nem kell bemutatkoznod, egy vadidegennek illik. Ezért más módon is kell kommunikálnod.

Olyan szöveget készíts, ami a konkrét célközönséged számára vonzó, és ne akarj mindenkit megszólítani.

A célközönség ismerete pedig itt nem áll meg. Nem csak az számít, hogy az emberek milyen stádiumban vannak a vállalkozásod megismerésében, de az is, hogy pontosan mi érdekli őket, milyen korúak, mi a foglalkozásuk, mik a nehézségeik stb. Ha ez megvan, azt is tudod, mire ad a cuccod megoldást (tudod, ezt korábban tisztáztuk), így pontosan meg tudod fogalmazni az üzenetet olyan módon, amit a célcsoport és a csatorna megkíván.

10. Pontosan tudd, miről írsz

Addig egy árva betűt se írj le, míg teljes mértékben nem vagy tisztában azzal, mit, hol, kinek és milyen módon akarsz eladni. Amíg ezt nem rakod rendbe, felesleges pazarolnod az időt az írással.

Halvány lila gőzöd sincs az egészről? Bízz meg egy szövegírót!

Mint sok más esetben, a szövegírásban is a leghasznosabb a gyakorlás. Nem lesz minden szöveged a történelem legjobbja, de gyakorlással egyre jobb leszel.

Ha azonban nincs időd ezzel foglalkozni, a legjobb, amit tehetsz, ha kiszervezed a szövegírást.

Kérj ajánlatot szövegírásra!