Te is szeretnéd olyan szövegekkel fogadni az ügyfeleidet, amik meggyőzik őket, hogy a szakmád kiválósága vagy, a terméked jó cucc, és megéri tőled vásárolni? Persze, hogy szeretnéd, hülye kérdés volt.
Mi lenne, ha úgy tudnál írni, hogy automatikusan leköti az olvasóidat? Mi lenne, ha a szavaidnak meggyőző ereje lenne? Megmutatom, hogyan!
Mindannyian tudjuk, hogy a mai felgyorsult világban, amikor mindenhonnan ömlik az emberre a reklám és az információ, mennyire könnyű elterelődni a figyelemnek. Ha azt szeretnéd, hogy a vevőid RÁD figyeljenek és ne kóboroljanak el a reklámzaj miatt, akkor olyan szövegekre van szükséged, amik nem engedik el az ügyfél tekintetés és gondolatait.
A meggyőző írás tulajdonképpen azt jelenti, hogy a véleményedet, a szolgáltatásodat, termékedet, a „cuccodat” úgy mutatod be, hogy a vásárlók megértsék, miért előnyös választás számukra és ne maradjanak kétségeik a vásárlást illetően.
Ennek az eléréséhez a legjobb, ha megbízol egy szövegírót, aki kellő rutinnal és tapasztalattal rendelkezik ezen a téren, és könnyedén tudja elkészíteni azokat a tartalmakat, amire szükséged van.
Ha nem rendelkezel ehhez kapacitással, akkor is van néhány trükk, aminek elsajátításával jobb szövegeket írhatsz saját magadnak.
Miért érdemes megtanulni ezeket a fortélyokat?
Biztosan Neked is eszedbe jutott már, hogy egyes blogokból miért lesz üzleti vállalkozás, míg mások megmaradnak hobbi-szinten!? Vagy esetleg az, hogy hasonló termékeket miért vesznek tömegével az emberek az egyik webáruházból, míg máshonnan nem. Számos tényező játszik közre – a weblap sebessége, az ügyfélélmény stb. -, ez tény. De az is tény, hogy kiemelkedő szerepe van a szövegnek.
Ha a tartalom olvasmányos, meggyőző és érdekes, a vevők sokkal jobban elköteleződnek, a blogon nagyobb lesz a forgalom, a webáruházban több eladás generálható, és így tovább.
Tapasztaltad már, hogy tök jó témaötleteid vannak, mégsem olvassa el senki? Elég kiábrándító, ugye? Tanuld meg, hogyan írj meggyőző szövegeket és lépj egy szintet weblapod tartalmaival.
Íme 10 népszerű technika, ami segít meggyőzőbben írni!
1. Ismételj
A mondás is úgy tartja, hogy: „Az ismétlés a tudás anyja”, éppen azért célszerű használnod ezt a trükköt.
Persze, nem azt mondom, hogy mindent ismételj el 3x, hanem hogy ugyan azt a mondanivalót erősítsd az olvasóban azáltal, hogy többször, de másképp mondod el neki.
Fejtsd ki a mondandódat többféleképpen, például így:
- Egy közvetlen kijelentés
- Egy ehhez kapcsolódó, kijelentést igazoló példa
- Egy történet, mely summázza a kijelentést és a példát is.
Például:
Szöveget írni időigényes.
Ennek a blog cikknek a megírása nagyjából 3 órát vett igénybe, pedig nem tegnap kezdtem el a szövegírást.
Egyik ügyfelem azért bíz meg engem a szövegei megírásával, mert reggeltől estig dolgozik, befektetőkkel tárgyal, szerződéseket ír, munkatársakkal egyeztet, este pedig szeretne kikapcsolódni és az idejét a családjával tölteni. Így nincsen lehetősége arra, hogy a roppant időigényes szövegírási feladatokat is ő maga oldja meg.
2. Magyarázd meg, hogy miért…
Pszichológiai tanulmányok kimutatták, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel tesznek eleget egy kérésnek, ha megmagyarázzák nekik, miért tegyék meg.
Ha belegondolsz, akkor ez a trükk abszolút logikus, hiszen ki szereti, ha úgy szólítják fel valaminek a megtételére, hogy nem mondják el, miért is kellene megcsinálni.
Ha arra van szükséged, hogy az emberek fogékonyak legyenek arra, amit kérsz tőlük (például: iratkozzon fel hírlevélre vagy osszon meg egy cikket) egyszerűen csak magyarázd el neki, miért szeretnéd, ha ezt megtenné.
Például:
Arra kérlek, hogy ezt a cikket elolvasás után oszd meg facebook-on az ismerőseiddel, mert az ebben foglalt információk számukra is hasznosak lehetnek. Ha ezeket a trükköket ők is elsajátítják, hálásak lesznek Neked, mert hatékonyabb lesz az értékesítésük.
3. Legyél következetes!
Ha magadnak írod a szövegeidet, akkor célszerű, ha egy-egy cikken belül (is) következetes vagy. A címben és a bevezetőben vedd rá az olvasót, hogy egyetértsen veled, majd érvelj, bizonyítsd, támaszd alá, a legvégén pedig kanyarodj vissza az alap felvetéshez. Ugyan így, az elején fogalmazz meg az megoldást vagy tegyél egy ígéretet valamire, vidd végig a szövegen, támaszd alá, és végül térj vissza a kiindulópontra.
4. Használd ki, hogy mások már próbálták
Az egyik legerősebb pszichológiai erő az életünkben, hogy másoktól várunk, kérünk, fogadunk el útmutatást arra vonatkozóan, hogy mit tegyünk vagy ne tegyünk.
A társadalmi bizonyíték az egyik legjobb eszköze annak, hogy bizonyos helyzetekben cselekvésre buzdítsuk az embereket.
Építsd be a szövegeidbe az ajánlásokat, vásárlói visszajelzéseket vagy épp sztorikat, amiket mások mondtak rólad és a szolgáltatásaidról.
Például:
Számomra mindig nagy öröm, amikor a megbízóim visszajeleznek a számukra készített munkáimról, a minap is egy ügyfelem a következőket írta:
„Karácsonykor a “most vagy tovább nincs” helyzetben voltunk, és Brigit kértem meg, hogy készítsen nekünk egy karácsonyi promo anyagot a cukrászatom által készített sütemény csomagokkal. Én csak és kizárólag a süti csomagokat és az árakat adtam, semmi ötlet, semmi iránymutatás! Nos, rekord Karácsonyunk volt! Ezek után tavasszal megtorpedóztam Brigit egy szórólap készítési projekttel is, ami annyira sikeres lett, hogy arculat szórólapot fogunk csinálni belőle!”
5. Hasonlítsd össze
A metaforák, hasonlatok és a párhuzamok a szövegíró legjobb barátai.
Ha a mondandódat olyasvalamivel tudod párhuzamba vagy összefüggésbe hozni, amit az olvasó alapvetően elfogad, akkor a legjobb úton haladsz afelé, hogy meggyőzd, a te szempontjaid szerint lássa a dolgokat.
De az összehasonlítások más módon is működnek. Néha meggyőzőbb lehetsz, ha olyan dolgokat veszel alapul, amikben nagyon kevés hasonlóság van.
Például:
Ha digitális termékek készítését tanítod, akkor nem az online tanfolyamod árát kell majd összehasonlítani egy hasonló tanfolyam árával, hasonlítsd össze inkább egy élő szeminárium árával vagy a tanácsadási óradíjaddal. Ilyen esetben sokkal nagyobb lesz a kontraszt egymáshoz viszonyítva, tehát az olvasó azt fogja választani, ami ezek közül neki jobban megéri.
6. Hívd fel a figyelmet egy problémára és oldd is meg
A vevők sokkal jobban harapnak azokra a dolgokra, amikről érzik, hogy valóban nekik való. Szívesebben vásárol valamit, ha tényleg érzi, hogy megoldást jelent a problémájára, segíti az életét, jobb lesz tőle az egészsége stb.
Ennek érdekében a szövegben írj le egy problémát, mutasd be annak kellemetlen hatásait, ezzel agitálod az olvasó fájdalmát. Ezután mutasd be a megoldásodat, mely ezt a fájdalmat eltünteti az olvasó életéből.
Az agitációs fázis nem arról szól, hogy szadista legyél, hanem az empátiáról és a jobb tartalom megírásáról. Azt akarod, hogy az olvasó egyértelműen tudja, megérted a problémáját, mert te már foglalkoztál vele és/vagy tapasztalt vagy a kiküszöbölésében. A megoldásod hitelessége sokat nő, ha megmutatod, hogy valóban átérzed az érdeklődő helyzetét és nehézségeit.
Például:
Egész nap dolgozol, este már hulla fáradt vagy, mindenki nyüzsög, amitől széthasad a fejed, de neked még neki kell állni a másnapi posztok elkészítésének? És ez így megy minden nap? Hétvégére kimerült vagy, a feleségednek nem őszinte a mosolya és a tetejében még a gyermeked is nehezményezi, hogy nem mentél el a focimeccsére, emiatt mardos a bűntudat? Hiányoznak a közös programok és élmények, eleged van, hogy minden szabadidődet munkával töltöd és legszívesebben ordítanál? Jómagam is évekig éltem ebben a taposómalomban és a jó hír, hogy tudom a megoldást! Szervezd ki a munkát! Add át nekem a szövegírási és posztolási feladatokat, szabadíts fel napi 2-3 órát az életedben és élvezd gondtalanul a családod társaságát!
7. Készíts prognózist
Egy másik meggyőzési módszer, hogy az olvasónak betekintést nyújtasz a jövőbe.
Ha meggyőzően tudod bemutatni a jelenlegi események következményeit, a várható eredményeket, legyen az pozitív vagy negatív, akkor hatékonyan tudod meggyőzni a vevőt, hogy az, amit árulsz, jó lesz neki.
Például:
Számos esetben találkozom vele, hogy a vállalkozók már akkor kérnek csak fel a szövegírásra, akkor adják ki a kezük közül a munkát, amikor baj van: ha romokban a házasságuk, amikor rámegy az egészségük. Van például olyan ügyfelem, aki évekig megrögzötten ragaszkodott ahhoz, hogy mindent ő maga csináljon meg. Az infarktusa azonban egy hatalmas és egetrengető bizonyítéka volt annak, hogy így nem folytathatja tovább az életét.
8. Csoportosítsd az embereket
Annak ellenére, hogy mi emberek igyekszünk kifinomultak és fejlett lények képében tündökölni, mégis valahol mélyen kirekesztőek vagyunk, és szeretünk különlegesek lenni – másokkal ellentétben.
Adj az ügyfelednek esélyt, hogy egy olyan csoport tagja legyen, amelyhez szívesen tartozik, eközben pedig érezze, hogy mindenki nem lehet tag. Ezáltal az egója is nő és úgy érzi, valamilyen tekintetben több más embereknél.
Találd ki, milyen közösséghez tartozna szívesen a vevőd, hozd létre, majd hívd meg, miközben egyeseket kizársz. Csinálhatsz több ilyen csoportot is, nem a kirekesztés a lényeg, hanem hogy az érintett csapatba tartozók érezzék, ők valamiben többet kapnak, mint mások.
Például:
Létrehozok egy VIP klubot az ügyfeleim számára, ahol heti szinten tanácsot kapnak tőlem a marketing területén, segítek a piackutatásban vagy a célközönség megismerésében, sőt heti 1x konzultációt is tartok számukra. Ám ez nem minden, mert a VIP klubtagok számára minden hónapban egy különleges meglepetéssel, és kedvezménnyel is készülök! Fontos: mivel ez tényleg VIP kategória, mindössze 15 vállalkozó csatlakozhat. Lépj be a VIP-szektorba és adj szárnyakat a vállalkozásodnak!
(Ebből is láthatod, hogy a többség az alap szolgáltatást, a szövegírást kapja, míg 15-en kiemelt figyelmet, tanácsokat és extrákat is megszereznek, amivel sikeresebbek lehetnek vállalkozóként, mint a többiek.)
9. Kezeld az ellenérveket hatékonyan
Sokan esnek abba a hibába, hogy csak mondják, mondják a magukét, de ha az olvasóban egyszer is felmerül, hogy „Igen, de…”, akkor vesztettél.
Az emberek hajlamosak lebeszélni magukat valamiről, ellenérveket gyártani, ezért még azelőtt kell ezeket kiiktatnod, mielőtt megmagyarázná magának, miért hülyeség, amit rá akarsz sózni.
Persze, nehéz minden lehetséges ellenérvet kezelni, de ha legalább egy pár, rád jellemző kifogást azon melegében kiiktatsz, már jobb helyzetben vagy.
Például:
Jogosan merülhet fel benned a kérdés, hogy miért tudná egy szövegíró jobban megírni a szövegeidet, hiszen Te magad is meg tudsz fogalmazni pár épeszű és összefüggő mondatot?! Ez valóban remek, de ismered annyira a célközönségedet, mint amennyire gondolod? Biztos vagy benne, hogy minden nap neki fogsz állni, és órákig ülsz a gép előtt, hogy megírj egy hírlevelet? Egy szövegírónak hatalmas rutinja van, mivel minden nap ezt csinálja. A célközönségeket úgy ismeri, mint a tenyerét, hiszen sokszor naponta többször is stílust kell váltania, hogy mindenkivel szót értsen. Te tudod, hogyan beszélj egy milliomos üzletemberrel, egy nyugdíjassal vagy épp egy tinédzserrel? A szövegíró tudja. Ismeri a problémáikat, a stílusukat, képben van a hívószavaikkal és azzal is, milyen stílusban beszéljen velük.
Ha úgy gondolod, hogy a Te termékeddel, szövegeddel és álláspontoddal szemben nincsenek észszerű kifogások, akkor csak kapcsold be a kommentelési lehetőséget és hamarosan kapsz jó párat belőlük.
10. Storytelling
Ez valójában egy gyűjtőfogalom, ami történetmesélést jelent. Ezt az előző kilenc stratégia bármelyikével és mindegyikével kombinálva lehet és kell is használni.
A történetek lehetővé teszik az emberek számára, hogy meggyőzzék saját magukat, és valójában erről szól az egész módszer. Mondhatnánk, hogy soha senkit nem győzünk meg semmiről – egyszerűen csak segítünk másoknak önállóan eldönteni, hogy nekünk van igazunk.
Mindenki képes a storytellingre, hiszen nem kell hozzá különleges tréning, vagy érzék, azonban vannak olyan emberek, akik kifejezetten arra képezték magukat, hogy márkájuk „storytellerjei” (mesélői) legyenek – őket hívjuk marketingeseknek, PR szakembereknek, és tartalomkészítőknek.
A storytelling egy nagyon érdekes és bőséges téma, így ennek részletezését egy másik cikkben fogom bemutatni.
Az viszont már most biztos, hogy – miképp megígértem az elején -, ha ezt a 9 bemutatott trükköt alkalmazod (és esetleg utánanézel a történetmesélésnek is), akkor nagyon gyorsan sokkal jobb szövegeket fogsz írni, mint eddig.
Egy kedves barátom így fogalmazott, miután megtanulta a fenti tanácsokat átültetni a gyakorlatba is:
„Sokan nem értik az egyszerű szövegek valódi erejét. Emlékszem, amikor elkezdtem a vállalkozásomat … órákat töltöttem olyan blogbejegyzések készítésével, amelyekről azt gondoltam, hogy hasznosak lesznek a célközönségem számára. De, amikor megnyomtam a publikálást… tücsökciripelés.
Ez azért volt, mert még nem értettem a tartalom és a szöveg közötti különbséget. Amint megtanultam meggyőzően írni, egy új világ nyílt meg előttem. Hirtelen a címeim kattintásokat generáltak, az emberek feliratkoztak a hírlevelemre, a látogatók tovább maradtak a weboldalamon és ami a legjobb: eladásokat generáltam és pénzt kerestem.”
(Ha szemfüles voltál, akkor észrevetted, hogy a 3. ponthoz nem írtam példát. Nem véletlenül, hiszen ez a cikk maga a példa a következetességre. Az elején kijelentettem, hogy megmutatom, miképp tudsz Te magad is jobb szövegeket írni, ezt pontokba szedve, példákkal alátámasztva megmutattam, majd a végén visszakanyarodtam az alaptémára, sőt egy kis bónuszt – plusz nyomatékosítást – is kaptál, a barátom tapasztalatának formájában.)